Nu känner jag mig som 15 år igen!

Äntligen fick jag tummen ur att plocka fram min gamla veteranmoped från 1972 som jag hade när jag var 15 år. Och känslan av att kicka sig blå gjorde mig direkt som 15 igen, men denna gången var jag kanske lite väl optimistiskt genom att tro att mopeden skulle hoppa igång med bara lite ny soppa, den har ju ändå stått i 22 år sen den var igång sist! Det blev till att beställa hem lite mopeddelar för att kunna få känna doften av en smattrande 2takt!

 

Nu leker livet kan man säga! Längst in i garaget så har min gamla vedbodtrimmade Crescent Compact stått och gottat sig i nästan 22 år sedan den var ute i det fria. Man skäms ju nästan av att ha en sådan fin klenod som inte brukas. Så nu när sommaren äntligen kommit hit så bestämde jag mig för att detta ska bli mitt sommarfordon för kortare turer. Jag var ju ingen meckarguru direkt på den tiden men efter att jag gått med i lite grupper på Facebook gällande gamla mopeder och kunde ställa alla mina idiotiska frågor så blev det en beställning ifrån Ettans med ett nytt tändstift, nya kolvringar, ny kondensator och nya brytare samt en sotsats till min 3-växlade sachsmotor.

Jag vaknade upp på min lediga fredag med en avisering i mobilen “du har paket att hämta”…..Jag hann knappt tvätta ansiktet och göra mig iordning förrens jag var nere hos ombudet för att hämta ut mitt paket med mina delar. När jag sedan kom hem började jag systematiskt med att lossa svänghjulet med en avdragare för att sedan skruva av tändplattan. Efter 1h meck och diverse svordomar och diverse googlekunskap kunde jag konstatera på att de nya brytarna och kondensatorn satt precis på rätt plats och jag kunde skruva tillbaka allt. Sedan var det dags för att skruva av cylindern, här märkte man att mopeden inte varit isär på ett tag, allt satt fast, så blev till att ta en kaffe och en cigarill och vänta medans 5-56 fick verka på samtliga muttrar.

15 minuter senare var cylinder, förgasare och krök av. Jag fick bytt kolvringarna och alla packningar sedan skruvade jag på allt igen. Därefter bytte jag tändstiftet och  vred på bensinkranen och flödade 5 ggr på förgasaren tills det kom ut lite soppa genom förgasaren.
Tittade mot himmelen och viskade lite tyst: “Snälla, snälla” kickade sedan rejält, och se på fan! Sachsmotorn hoppade igång på 1a kicken, helt ofattbart, vilken känsla!

Så häftigt att få varva upp motorn och 2taktsröken sprider sig över området, vilken doft och vilken aha-upplevelse. Det var verkligen en flashback från svunna tider, och nu visste jag att det var bara att hämta mitt gamla vurpollon och sedan var jag iväg till kiosken för att ta en glass på min fina gamla moped!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>